دِلـــَــم میـــگِـهــ

امام صادق (ع) : دل به نوشته مکتوب اعتمادمیکند وآرام میگیرد. اصول کافی جلد یک صفحه52



امام علی(ع) فرمودند: آگاه باشيد كه دانش آينده،
اخبار گذشته
و درمان دردهايتان
و نظم ميان شما،

در قرآن است

نهج البلاغه ص223 ، خطبه 158

دِلـــَــم میـــگِـهــ

امام صادق (ع) : دل به نوشته مکتوب اعتمادمیکند وآرام میگیرد. اصول کافی جلد یک صفحه52

دِلـــَــم میـــگِـهــ
آخرين نظرات
  • ۱۰ شهریور ۹۵، ۲۳:۲۹ - وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
    خداروشکر :)

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است


۲ نظر موافقين ۱ مخالفين ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۸



روی تصویر کلیک کنید


۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۴

دل خطــا کـار اسـت ببخش جانا


او گــرفتـار اسـت دراین دنیا 


بـر نفـس خــویش کردســت جفـا


با تـمـام اوصــاف ببیـن شاها


تــو کــرم داری تـویـی مـولا


من امیــد بستـم به کرب و بلا


نکـنی ناامیــدم انتهاءالرجا


برســدروزی دسـت به سینه اقا


بایـسـتـم رو به باب الـرجـا


السلام علیک یاغــریـب الغربا


و یـا خــامـس اصحــاب کـساء


دورکـعت نماززیارت قربه الی الله


و بعــد از آن زیــارت عاشــورا


حرکت سمت بین الحرمین از باب الشهدا


مسیر عشــق به مقصـد حامل اللٌواء


کاملا مـؤدب و محـجــوب سـر تا پا


السلام علیک ایهاالسقا


با اشک سرگذارم روی خاک


بگریم بر یا اخاک ادرک اخاک


دم گریه دم آخرم باشد


آن سحر آخرین سحرم باشد


کین شعر وصیت شهادتم باشد


وآن حرم آرامگاه پیکرم باشد


قنوت نمازم برود بالا


چونکه گویم اللهم الرزقناکربلا


آمـیـن بحــق سیــد الـشـهـدا




نوشته ای برخاسته از دلم :)



۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۱۱ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۱

در جای جای قران کریم در مورد شفاعت صحبت شده

اول ایه شریفه :

(وَاتَّقُوا یَوْماً لاتَجْزى نَفْسٌ عَنْ نَفْس شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ) (بقره 48)


- و از آن روز بترسید که کسى به جاى دیگرى مجازات نمى شود، و نه شفاعت پذیرفته مى شود، و نه غرامت و بدل قبول مى گردد و نه یارى مى شوند.


رو دیدم ...


سوال شد برام که پس مسئله شفاعت چی میشه؟؟


مثل همیشه توی سایت ایت الله مکارم شیرازی جواب سوالم رو پیدا کردم

(پرانتز نوشت : حتما کتابایی که ایت الله مکارم شیرازی نوشته اند رو مطالعه کنین..بسیار مفید روان و ساده هستند و همینطور شیرین و دلنشین )

توی جلد 6 کتاب پیام قران پاسخ این سوال و بسیاری از سوالات دیگه با شیوایی تمام آمده


لینک دانلود جلد ششم کتاب پیام قران


قسمتی از متن پاسخ :


بدون شک مجازات هاى الهى در قیامت خواه زودگذر باشد یا طولانى و ابدى، خواه جنبه جسمانى داشته باشد یا روحانى، خواه آنها را اثر طبیعى اعمال بدانیم یا قرار دادى، به هر حال جنبه انتقامى ندارد، و همه آنها در مسیر تربیت انسان و ضامن اجراى قوانین الهى است که براى ترقى کمال انسان ها تعیین شده است.
به همین دلیل در عین اینکه عذاب هاى قیامت در قرآن مجید بسیار شدید توصیف گردیده، راه هاى نجات از هر سو به روى انسان گشوده شده، و به گنهکاران فرصت داده مى شود که از راه خطا باز گردند و خویش را اصلاح کنند و به سوى خود راه یابند.
شفاعت یکى از این راه هاست، زیرا شفاعت به مفهوم صحیح کلمه به افراد آلوده هشدار مى دهد که تمام پله هاى پشت سر خود را ویران نکنند، و تمام خطوط ارتباطى را با اولیاء الله قطع ننماید، و اگر آلوده گناهانى شدند مأیوس نشوند، و در هرجا هستند بازگشت را شروع کنند و به استقبال رحمت واسعه الهى بشتابند.
بحث شفاعت با تمام ریزه کارى ها و نکات جالب تربیتى آن که در آیات فراوانى از قرآن مجید مطرح شده در همین راستاست.
بهتر این است به همین اشاره بسنده کرده و براى درک حقیقت و مفهوم شفاعت و پاسخ به تمام مسائل مربوط به آن به خود قرآن باز گردیم و به آیات زیر که به چند گروه تقسیم مى شود گوش جان فرا دهیم:


1- (فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ) (مدثر 48).


2- (وَاتَّقُوا یَوْماً لاتَجْزى نَفْسٌ عَنْ نَفْس شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ) (بقره 48).(1)
* * *

3- (ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیّ وَ لا شَفیع) (سجده 4).(2)


4- (قُلْ لله الشَّفاعَةُ جَمیعاً لَهُ مُلْکُ السَّمواتِ وَ الأرْضِ ثُمَّ اِلَیْهِ تُرْجَعُونَ)(زمر 44).

* * *

5- (مَنْ ذَالذَّی یَشْفَعُ عِنْدَه اِلاّ بِاِذْنِهِ) (بقره 255).


6- (یَوْمَئِذ لاتَنْفَعُ الشَّفاعَةُ اِلاّ مَنْ اَذِنَ لَهُ الرّحمنُ وَ رَضِی لَهُ قَوْلا) (طه 109).(3)


7- (ما مِنْ شَفیع اِلاّ مِنْ بَعْدِ اِذْنِهِ) (یونس 3).


8- (وَکَمْ مِنْ مَلَک فی السَّمواتِ لاتُغْنی شَفاعَتُهُمْ شَیْئاً اِلاّ مِنْ بَعْدِ اَنْ یَاْذَنَ الله لِمَنْ یَشاءُ وَ یَرْضى) (نجم 26).
* * *

9- (وَ لا یَمْلِکُ الذَّینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ اِلاّ مَنْ شَهِدَ بِالحَقِّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ) (زخرف 86).


10- (وَ لا یَشْفَعُونَ اِلاّ لِمَن ارْتَضى) (انبیاء 28).


11- (لایَمْلِکُونَ الشّفاعَةَ اِلاّ مَنْ اَتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً)(مریم 87).


* * *

12- (ما لِلظَّالِمینَ مِنْ حَمیم وَ لا شَفیع یُطاعُ) (مؤمن 18).
 
ترجمه:

1-شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد.

2- و از آن روز بترسید که کسى به جاى دیگرى مجازات نمى شود، و نه شفاعت پذیرفته مى شود، و نه غرامت و بدل قبول مى گردد و نه یارى مى شوند.

3- هیچ ولى و شفاعت کننده اى براى شما جز او نیست.

4- بگو تمام شافعت از آن خداست، حاکمیت آسمان ها و زمین از آن اوست، و سپس همه به سوى او باز مى گردید.

5- کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند؟

6- در آن روز شفاعت (هیچ کس) سودى نمى بخشد، جز کسى که خداوند رحمان به او اجازه داده و از گفتار او راضى باشد.

7- هیچ شفاعت کننده اى جز به اذن او وجود ندارد.

8- و چه بسیار فرشتگانى که در آسمان ها هستند و شفاعت آنها سودى نمى بخشد، مگر بعد از آنکه خدا براى هرکس بخواهد و راضى باشد اجازه (شفاعت) دهد.

9- آنها را که غیر از او مى خوانید قادر بر شفاعت نیستند، مگر کسانى که شهادت به حق داده اند و به خوبى آگاهند.

10- و آنها جز براى کسى که خدا از او خشنود است (و اجازه شفاعتش را داده) شفاعت نمى کنند.

11- آنها هرگز مالک شفاعت نیستند مگر کسى که نزد خداوند رحمان عهد و پیمان دارد.

12- براى ستمکاران دوستى وجود ندارد و نه شفاعت کننده اى که شفاعتش پذیرفته شود.

۲ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۵ مرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۰

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی‏ فی‏ خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظیمٌ (114 بقره)



و کیست ظالم تر از کسی که از مساجد خدا جلوگیری کرد از اینکه نام او در آنها برده شود و در ویرانی آنها تلاش نمود؟ آنها را نرسد و سزاوار نباشد که در آن وارد شوند جز بیمناک ( از مردم یا از خدا ) برای آنها در دنیا خواریی است و در آخرت عذابی بزرگ دارند.


شما رو نمیدونم اما من به محض خوندن این ایه اسرائیل توی ذهنم اومد...

صحبت های زیادی داره که حاج اقا قرائتی بسیار عالی درموردش بحث میکنند :

آپارات

برای آنها در دنیا خواریی است... ( برداشت من : اسرائیل صد در صد با ذلت و خواری از بین میرود "" ان شالله بزودی "" )




تحصن زنان پشت درهای مسجدالاقصی تحصن زنان پشت درهای مسجدالاقصی اسرائیل مسلمانان فلسطینی را از ورود به مسجد ابراهیم منع می کند
۱ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۲۲:۳۰

یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَ عِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْکَفِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ‏ (104 بقره)



اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! (به پیامبر) نگویید: «راعِنا» مراعاتمان کن، بلکه بگویید: «اُنظرنا» ما را در نظر بگیر، و (این توصیه را) بشنوید و براى کافران عذاب دردناکى است.


برخى از مسلمانان براى اینکه سخنان پیامبر را خوب درک کنند، درخواست مى‏کردند که آن حضرت با تأنّى و رعایت حال آنان سخن بگوید. این تقاضا را با کلمه «راعنا» مى‏گفتند. یعنى مراعاتمان کن. ولى چون این تعبیر در عرف یهود، نوعى دشنام تلقى مى‏شد، [394] آیه نازل شد که بجاى «راعنا» بگویید: «انظرنا» تا دشمن سوء استفاده نکند.
این اوّلین آیه از آغاز قرآن است که با خطاب: «یا ایّها الّذین آمنوا» شروع مى‏شود. و از این به بعد بیش از هشتاد مورد وجود دارد که با همین خطاب آمده است.


394) راعنا« از ماده‏ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى یهود کلمه‏ى »راعنا« را از ماده‏ى «الرعونة» که به معنى کودنى و حماقت است، مى‏گرفتند.



پیام ها :

1- توجّه به انعکاس حرف‏ها داشته باشید. «لا تقولوا راعنا...» ممکن است افرادى با حسن نیّت سخن بگویند، ولى باید بازتاب آنرا نیز در نظر داشته باشند.

2- دشمن، تمام حرکات وحتّى کلمات ما را زیر نظر دارد واز هر فرصتى که بتواند مى‏خواهد بهره برده وضربه بزند. «لا تقولوا راعنا...»

3- اسلام، به انتخاب واژه‏هاى مناسب، بیان سنجیده ونحوه ‏ى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وقولوا انظرنا»

4- باید در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعایت شود. «لا تقولوا راعنا و قولوا...»

5 - اگر دیگران را سفارش به مراعات ادب مى‏کنیم، باید ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعایت ادب را بکنیم. «یا ایها الذین آمنوا» خطاب محترمانه است.

6- اگر از چیزى نهى مى‏شود، باید جایگزین مناسب آن معرّفى شود. «لاتقولوا راعنا وقولوا انظرنا»


منبع : تفسیر نور
۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۲۲:۰۵

سلام

در ایه 65 بقره خداوند فرموده اند که :


وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِی السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ


و حتما شما کسانی از خودتان را که در روز شنبه ( از فرمان خدا ) تجاوز کردند ( و در آن روز ماهی صید کردند ) شناختید که ما به آنها گفتیم: بوزینگانی شوید و رانده شدگانی ( از درگاه ما ، اراده تکوینی کردیم که چنین شوند و شدند ) .


سوالاتی توی ذهنم اومد که دوجا توضیحات خوبی دیدم


سوال اولم اینکه خداوند شب رو هم فرمودند قرار داده برای استراحت حالا تکلیف کار کردن در شب چیه؟؟؟


توی لینک زیر توضیحات خیلی کاملی اومده :


مدرسه ی فقاهت تقریر


و توضیحات حاج اقا قرائتی با سخن شیرینشون در مورد ایه :


اپارات





أَللهُمَ نـَوِّر قـُلوُبَنــَا بالقـــُرآن


یاعلی (ع)

۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۲۱:۴۲


۴ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۹
واتَّبَعُوا مَا تَتْلُواْ الْشّیَطِینُ عَلَى‏ مُلْکِ سُلَیْمَنَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَنُ وَلَکِنَّ الشَّیَطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَآ أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَرُوتَ وَمَرُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى‏ یَقُولاَ إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلاَ تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلّاَ بِإِذِنِ اللَّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَ لاَ یَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْتَریهُ مَالَهُ فِى الأَخِرَةِ مِنْ خَلَقٍ وَ لَبِئسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ‏  (102 بقره)

و (یهود) آنچه (از افسون و سحر که) شیاطین (از جنّ وانس) در عصر سلیمان مى‏خواندند، پیروى مى‏کردند وسلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و) کافر نشد ولکن شیاطین، کفر ورزیدند که به مردم سحر وجادو مى‏آموختند و(نیز) از آنچه بر دو فرشته، هاروت وماروت، در شهر بابل نازل شده بود (پیروى نمودند. آنها سحر را براى آشنایى به طرز ابطال آن به مردم مى‏آموختند.) وبه هیچ‏کس چیزى نمى‏آموختند، مگر اینکه قبلاً به او مى‏گفتند ما وسیله آزمایش شما هستیم، (با بکار بستن سحر) کافر نشوید (واز این تعلمیات سوء استفاده نکنید،) ولى آنها از آن دو فرشته مطالبى را مى‏آموختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدایى بیفکنند (نه اینکه از آن براى ابطال سحر استفاده کنند). ولى هیچگاه بدون خواست خدا، نمى‏توانند به کسى ضرر برسانند. آنها قسمت‏هایى را فرا مى‏گرفتند که براى آنان زیان داشت و نفعى نداشت، و مسلّماً مى‏دانستند هرکس خریدار اینگونه متاع باشد، بهره‏اى در آخرت نخواهد داشت وبه راستى خود را به بد چیزى فروختند، اگر مى‏فهمیدند.



آیه ی بسیار جالبیه تفسیرش رو چند جا خوندم ..

لینک دوتاشون رو گذاشتم

تفسیر نور

اسلام کوئست


لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

۰ نظر موافقين ۰ مخالفين ۰ ۰۱ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۴۴